KONTRAST


Okan Aydın

FAVORİ


Pole / Wald / Pole
1998-2003 yılları arasında yayımladığı beş albümle düşük tempolu, dub ve bas dokularını yoğunlukla kullanan, minimal ve glitch referanslı işleriyle dönemin elektronik müzik sahnesinde derin izler bırakan Pole (Stefan Betke), müzisyen kimliğinin yanısıra önemli bir prodüktör ve mastering dehası. Geride kalan 10 yılı aşkın süreyi diskografisine 2007 çıkışlı Steingarten’ı ekleyerek geçiren Pole, Wald çalışması ile imrendiren bir geri dönüşe imza atıyor. İlk dönem işlerine
göre daha ritmik ve güçlü bir arka plana sahip parçalarda sade metalik tınılar, dozunda kullanılan elektronik davullar, kendisinin uzmanlık alanı olan soyut ses kümeleriyle etkileyici bir bütünlük sunuyor. Farklı kaynaklardan elde edilen tüm bu işitsel malzemeden devşirilen iç ahenk ve ses olgunluğu Betke’nin notunu yükseltiyor. Daha geniş bir ses evrenine kulaklarını kabartan Betke ana omurgada dub vurgusunu birleştirici unsur olarak kullanmaktan çekinmiyor. Baştan sona su gibi akıp giden Wald, hem Pole’u özleyenler hem de elektronik müzikseverler için tam ölçüsünde biçilmiş kaftan.

PLASE


Rival Consoles / Howl / Erased Tapes
Ryan Lee West’in solo projesi Rival Consoles, Erased Tapes etiketini taşıyan üçüncü stüdyo albümüyle elektronik müzikseverlerin nefeslenebileceği yeni bir kapı aralığı açıyor. Oldukça taze tınlayan bir melodik kurguya sahip albümde, az sayıda katmanın dengeli birlikteliğiyle kotarılan minimal kompozisyonlar başrolde. West’in başarısı görece kısıtlı malzemeden ortaya çıkardığı parçaların derinliğinde ve heyecan uyandıran ritmik zenginliğinde yatıyor. İlk dinlemede Jon 
Hopkins, Brandt Brauer Frick ve Kiasmos çağrışımları yapan hafif efektlendirilmiş synth dokusu albüm boyunca farklı kimliklere bürünüyor. Bazen daha tempolu ve teknoik vuruşlarla beslenen parçalar, bazen de aksak ve karanlık ritimlerin yarattığı döngüsel atmosferde şekilleniyorlar. PC başında bir akşamda çıkan birbirinin benzeri “elektronik” işler içinde bu haliyle ziyadesiyle parlayan bir çalışma Howl. West de bu konudaki derdini “Elimizde 2089’a yetecek kadar deep house parçası var,” diyerek paylaşmış zaten!

SÜRPRİZ


Philip Jeck / Cardinal / Touch
Bu ayın Kontrast’ı tümden elektronik oldu ama Philip Jeck’i anmadan olmazdı. 60’lı yaşlarını süren üstad Jeck, ‘80’lerden bu yana deneysel elektronik müziğin en önemli figürlerinden biri. Onlarca pikapla kurduğu orkestralardan, oyun ve tiyatro müziklerine varıncaya dek kıskanılacak bir diskografiye sahip olan Jeck son çalışmasını yine Touch etiketiyle sunuyor. Bit pazarlarından toplanmış pikapları bir enstrüman olarak yeniden biçimlendiren müzisyen tamamen nev-i
şahsına münhasır bir müzikal dil yaratmayı başaran sayılı isimlerden biri. Cardinal karanlık dokusu, drone referanslı marazi ses kolajları ve bunların üzerinde yankılanan geniş salınımlı ses kırıntılarıyla birlikte apokaliptik bir ses örgüsü olarak şekilleniyor. Kötücül ultrasonik atmosfer üzerinde bolca gri renkle harmanlanan albüm “ses” olgusunu ters yüz ederek dinleyenleri şaşırtmayı da eksik etmiyor. Özetle ürkütücü olduğu kadar bağımlılık yapıcı içeriğiyle de deneysel işlere meraklı kulaklar için tadından yenmez apoletini hakeden bir çalışma Cardinal.

Kontra Plak Adres: Tomtom Mah. Yeni Çarşı Cad. 60/A 34433 Beyoğlu, İstanbul www.kontrarecords.com

 
okan@kontrarecords.com