A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Only variable references should be returned by reference

Filename: core/Common.php

Line Number: 257

karga | Yeni Dalga Sürüngen İstilası; REPTILIANS FROM ANDROMEDA

A PHP Error was encountered

Severity: Notice

Message: Use of undefined constant REQUEST_URI - assumed 'REQUEST_URI'

Filename: views/dergi_view.php

Line Number: 102

http://www.kargamecmua.org/dergi/sayi/110/4086" target="_blank" class="twitter">twitter

Yeni Dalga Sürüngen İstilası; REPTILIANS FROM ANDROMEDA


Tayfun Polat

Buralarda isimleri yeni yeni duyulmaya başlasa da, Reptilians From Andromeda’nın son iki buçuk yılda Amerika ve İngiltere’de kaset, CD ve dijital olarak 7 albümü yayınlanmış durumda. Yeni yılda da şimdilik biri 45’lik, diğeri LP iki plakları yayınlanacak. Gecikme olmasaydı şu sıralar dinlemeye başlayacağımız Doomsday 45’liği öncesi bir buluşma gerçekleştirdik ve Reptilians fenomenini anlamaya çalıştık.

Reptilians From Andromeda, Rashit grubundan gayet iyi tanıdığımız Tolga Özbey ve dijital art, video art, kolaj, ses ve söz ile uğraşmakta olan Aybike Çelik Özbey tarafından 2013 başlarında kuruluyor. Başlangıçta buluntu videolar üzerine enstrümantal kayıtlar yapan ikili, Aybike’nin söz yazmaya başlamasıyla aralarına aslında bir drum machine olan hayali karakter Johnny The Tramp’i de alarak Reptilians From Andromeda ismiyle müzik yapmaya karar veriyorlar. Soundcloud’a yükledikleri kayıtların yurt dışında fark edilmeye başlamasıyla da aradan çok uzun zaman geçmeden, bir biri ardına dizilecek diskografileri teker teker basılmaya başlıyor. Johnny’nin yanarak ölmesi ve ürettiklerini sahneye taşıma olasılığı üzerine düşünürken, akıllarından “Acaba Taylan (Turan) bize davul çalar mı?” diye geçirmelerinin ertesi günü, Ricochet, Toz ve Toz, İki Direk Arası Temaşa gibi gruplardan tanıdığımız Taylan’dan bir mesaj alıyorlar, “Bir davulcuya ihtiyacınız varsa ben çalmak isterim?” Bas gitara Merve Ertuğrul’un geçmesiyle ekip son halini alıyor.Reptilians’ın bizim coğrafyamızı aşan başarısının birkaç sebebi var. Hem tarzsız olmak hem de belli müzik tarzlarının uzmanı olmak yanyana durduğunda kulağa tuhaf gelebilir. Ama işin esas sihri burada yatıyor. Reptilians’ın şarkıları post-punk, garage, new wave, no wave, deathrock, punk, goth, lo-fi gibi türlere dahil edilebilir. Çünkü genellikle 4-5 şarkılık session’larla kaydedip EP’ler halinde yayınlıyorlar çalışmalarını. Ve her session farklı bir ruh haliyle, o ruh haline en uygun sound düşünülerek kaydediliyor. Bu da farklı farklı türlere girmelerini sağlıyor. Ancak rahmetli Kemal Aydemir’in grubun “Wicky Wacky Witches” şarkısını no wave olarak tanımlamış olması, onların bu tarzsızlığıyla çok iyi örtüşüyor. Bir diğer güçlü özellikleri de müzik âşığı olmaları. Şahsen Tolga’yı 15-16 yaşından beri tanırım. Her zaman muazzam bir müzik dinleyicisi olmuştur. Keza Taylan da öyle. Aybike’nin görsel ve sözsel dünyası da belirli janrları yalayıp yuttuğunu gösteriyor zaten. Grubun sevdikleri müzikler hakkındaki uzmanlıkları, en ince detaya vakıf olmaları ve durmaksızın araştırmaya devam etmeleri, aslında bütünsel olarak Reptilians From Andromeda’nın tüm dünyada nasıl bu kadar ilgiyle karşılandıklarını açıklıyor. Bizim coğrafyamızda punk ve sonrası türlere, özellikle ‘70’ler garage ve new wave’ine, ‘80’ler post-punk ve no wave’ine olan ilgi düşük olabilir. Ama dünya ölçeğinde kemik ve fanatik dinleyicileri olan türler bunlar. Bizim sürüngenlerimiz de bu türlerin bu coğrafyadaki en kemik ve fanatik dinleyicileri arasında olduklarından, sevdalısı oldukları türlerin gereğini yerine getirip, hakkını teslim ediyorlar sadece. Bu da yeterli oluyor Honolulu’dan bir plak firmasının ya da İngiltere’den bir prodüktörün ilgisini çekmelerine.

Tabii iki boyutu daha var başarılarının. Birincisi görsellikleri. Aybike’nin kapak tasarımları, çektikleri kliplerin görsel dünyası ya da grubun gündelik hayatta neyseler sahneye ve sosyal medyaya taşıdıkları imajları, yine belli türlerin tüm numaralarını içeriyor. Korku ve uzaylı istilası konulu B-movie’ler, video art, görsel bozulma, kolaj gibi estetik ilgi alanları görselliklerini besliyor. Diğer taraftan bu numaraların plansızlığı, daha doğrusu aslında neyseler öyle olmalarındaki doğallık da bir karşılık buluyor. İkincisi, prodüksiyonları. Daha kayıt ederken mastering ve miks edilmiş halini duyup öyle kaydetmeleri, en doğal ve çiğ halini korumak istemeleri ve biraz da “bu kayıtta ne yapılmaz” merakı; onların ses dünyasını hem lo-fi estetiği, hem dönemin analog hissiyatı, hem tesadüf ve deneyselliği birarada sunan bir biçime sokuyor. Görsel ve prodüksiyon estetikleri aynı temele dayanıyor aslında; zevkleri. Büyük bir zevkle yaptıkları ve gayet iyi bildikleri bu işi her aşamasını düşünerek, denereyek ve hâlâ öğrenmeye çalışarak sürdürüyorlar. Ortaya koyduklarına nasıl Taylan zevkle katılmak istediyse, aynı lezzeti alan, alacak kişilerle de çalışmak istiyorlar.

Yeraltı sahnesinin bolca tozunu yutmuş, gelmiş olduğu yere nazaran belli bir popülariteyi de yakalamış müzikal geçmişe sahip birileri olarak, memlekette piyasa içi egolardan ve işin pazarlama kısmından sıtkı sıyrılmış bir haldeyken, bir format atıp yeni bir şeyler yapmaya başlayan müzisyenler. Durmaksızın kayıt yapmayı sürdürüyorlar. Şubat ayında 45’likleri, Mayıs ayında ilk uzunçalarları Çek Cumhuriyeti’inde, PROF SNY Records tarafından basılacak. Onlar o zamana kadar bir uzunçalarlık daha kayıt yaparlar mutlaka. Çok fazla konser vermeyi düşünmüyorlar buralarda. Ama She Past Away gibi dünyayı dolaşmaya başlamaları da yakındır. “Sınırda, uçta bir şeyler dinlemek isteyen, farklı tarzlarda zevkleri olan insanlara hitap etmek istiyoruz,” diyorlar. Siz de öyleyseniz, kendinizi Andromeda’dan gelen sürüngenlere bırakın, konserlerini mutlaka yakalayın, albümlerinin peşine düşün derim.Diskografi:
Reptilians from Andromeda, self-titled K7 Kaset EP, Dead Plant Records (US)
Jungle Highness, CD EP, Subruckus Collective (US)
Reptilians from Andromeda, self-titled EP CD / iTunes / Spotify, Spirit Goth records (US)
Loves gonna destroy us, EPCD / iTunes / Spotify, Spirit Goth records (US)
Lament for a Party Girl, CD, 1000 Islands records (US)
Sonic Rabbit Hole, CD, Small Bear Records (UK)
Whatever, K7 Kaset Albüm, Illuminated Paths (US) tayfunpolat@hotmail.com